2018. szeptember 17., hétfő

A digitális kompetencia




 "Az IKT használata kritikus és megfontolt attitűdöket igényel az elérhet információ és az interaktív média felelősségteljes alkalmazása érdekében. A digitális kompetencia fejlődését segítheti továbbá az aktív részvétel a kulturális, társadalmi és/vagy szakmai célokat szolgáló közösségekben és hálózatokban."  
  Nemzeti Alapatanterv (2012). 



Az elmúlt húsz évben jelentős mértékben megváltozott a tanári szerep az oktatásban és nevelésben tekintetében egyaránt. A hagyományos felfogás szerint a pedagógus nyújtotta az ismereteket, információkat, amelyek visszaadását várta el a diákoktól. Ebben a helyzetben a tanár szabta meg az egész csoport haladási ütemét, viszont a tanulók egy részének ez a haladási ütem nem volt megfelelő, mégis a tanári mintát kellett követni. Az  információs forradalom beköszöntése során egyre nyitottabbá vált/ válik az oktatás és a hagyományos iskolarendszerben nehezen, vagy nem is tudta felvenni a versenyt ez információk feldolgozhatatlan halmazával. A gyerekek számára is nagyon gyorsan, hihetetlen sok információ lett érhető el ezzel új készségek elsajátítására van szükségük. 
A már említett információrengeteggel kritikai gondolkodással és megfontolt hozzáállással kell bánniuk, valamint nélkülözhetetlenül meg kell tanulniuk az internet etikus használatát. Pedagógusként nem zárkózhatunk el a világ változásai elől, ezért nagyon fontos, hogy a digitális kompetenciák fejlesztésében is segítsük a diákokat, ezzel segítve a jövőbeli tanulmányaikat, munkáikat.
Személy szerint földrajzos óráim során jelentős mértékben fejleszteném a digitális kompetenciát. Hiszen az elmúlt években a földrajz egyre jobban kezd a háttérbe szorulni a közoktatás berkein belül. A csökkenő óraszámok és növekvő követelmények kibékíthetetlen ellentéteiben nagy segítséget nyújthat számunkra a különböző kompetenciaterületek fejlesztése, amely során a diákok akár az iskolán kívül, után is sok információt szerezhetnek meg. A földrajzórán számos koncepcióban alkalmazhatjuk a digitális eszközöket: távoli tájakra "juthatunk el" (akár a Holdra is) a Google Earth segítségével, videók és képek segítségével hozhatjuk közelebb a gyerekekhez a különböző kultúrák és vallások sajtosságának megismerését, ezzel fejleszthetjük a szociális kompetenciájukat is. Programok alkalmazásával könnyíthetjük meg a topográfia tanulást, Quizlettel a memóriába kötelezően "bevésendő" információk halmazát játékosabban taníthatjuk. 
Történelem óráimon is szintén tudnám alkalmazni a különböző térképes programokat, ez mellett nagyon hasznos lehet az interneten konstruált időszalag készítése, Quizlet szintén hasznos lehet a memorizálandó információk elsajátítására. Színesíthetjük az óráinkat videók, filmrészletek és hanganyagok lejátszásával, képek prezentálásával. 
Mindkettő tantárgynál kifejezetten hasznos lehet a gondolattérképeket, fogalomtérképeket szerkesztő weboldalak alkalmazása. Tantárgytól függetlenül léteznek programok, amely a tudásellenőrzést (Kahoot), információk vagy feladatok könnyű megosztását (NEOLMS) segítik, vagy véletlenszerű csoportokat generálnak az osztályból egy kollaboratív munka alkalmával.
Általam készített folyamatábra az árapály jelenségről
Véleményem szerint sokkal izgalmasabbá és érdekesebbé tehető a tanítás a digitális eszközök megfelelő használatával, de vigyáznunk kell arra, hogy ezek mind segédeszközök és nem helyettesítik a tanár személyét. Viszont a tanárnak ezen lehetőségekkel élnie kell, és muszáj elengednie a  főszerepben lévő pedagógus szerepet, inkább koordinálnia kell az oktatás folyamatát.

Bencze Dóra



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése