2018. október 9., kedd

A kiegyezéshez vezető út avagy idővonal készítés


Történelem órán mondhatni minden esetben kézenfekvő időszalagot alkalmazni, hiszen ezzel a vizuális eszközzel könnyebbé tehetjük a diákok számára a megértést, események kronologikus sorrendbe rendezését és az évszámok elsajátítását.

Az kiegyzéshez vezető út lépései által értjük meg annak okait és fontosságát. Véleményem szerint ha a diákok számára ezt a témát idővonal készítésével dolgozzuk fel, rájönnek az időrendi és ok-okozati összefüggésekre. Hiszen ez egy olyan része a történelem anyagnak, ahol az egyes események, dokumentumok pontos kiadását ismerniük kell, hogy kronologikusan felépüljön bennül a a probléma megoldásához vezető út. A tanulás ez mellett egy aktív folyamattá válik, így sokkal hatékonyabb.

Témától függetlenül a diákok kreativitását fejleszti egy idővonal elkészítése. Maga a program kiválasztása során is több lehetőség van előttük, ezen felül kereshetnek hozzá képeket, térképeket vagy akár videókat. Így azon diákok is örömüket lelhetik benne, akik számára nem túl kedves tantárgy a történelem.
Ha csoportosan adjuk ki ezt a feladatot, akkor figyelembe kel vennünk az együttműködést is. Ez megjelenhet abban, hogy a létrehozott ábra egységes stílusában, tartalmában vagy esetleg ugyanolyan részletes e. Itt derül ki diákjaink mennyire tudnak kommunikálni egymással, összedolgozni egy közös produktum előállítása céljából.
A diákoknak a feladat feldolgozása során ki kell szűrniük a lényeges pontokat, rendszerezniük kell a feldolgozandó anyagot, logikai és kronologikus sorrendet kell felállítaniuk. Élniük kell a kritikai gondolkodás eszközével, hogy ne vesszenek el a kevésbé hasznos információk forgatagában. Ezen túl a feldolgozandó anyag nemcsak a kész idővonal segítségével sajátítható el könnyebben, hanem a folyamat során is elkezdődik a beépülés. Fontos, hogy ezeket a produktumokat mentsük el, nagyon nagy segítség lehet tanulóink számára egy nagyobb téma zárásakor vagy az érettségire készüléskor.

Az általam készített idővonal:

Idővonal értékelésének szempontjai:
-legalább 8 adat bevitele
-fő pontok megléte ( aradi vértanúk kivégzése, februári pátens, októberi diploma, húsvéti cikk) 6 pont
-kreatívitás, átláthatóság (megfogalmazás, képek) 4 pont
-logikus felépítés, lényegkiemelés  5 pont

Idővonal készítését feltétlen használnám a nagyobb háborúk feldolgozásánál, mint a száz éves háború, világháborúk. Ezeknél a legjobb, ha mi készítjük el az idővonalat és azon dátumokat visszük csak bele, amelyek lényegesek és sorsfordítóak, mivel a diákok számára ez a feladat túlságosan sokrétű lenne és nekünk bonyolult lenne ezekhez távpontokat adni. Viszont vizuális ábrázolásra nagyon is megfelelő megoldás.
Diákok számára kiadni feldolgozásra igazán megfelelő téma még 1945-től a Kádár-korszakig hazánk történelme, a hidegháborús időszak vagy esetleg a már órákon feldolgozott anyag után nagyobb korszakok legfontosabb dátumainak feldolgozásával, utóbbinál hasznos lehet, hogy a diákok átlássák a magyar és egyetemes történelem közötti összefüggéseket és azokat egymáshoz viszonyítva is hasznosítsák.

Földrajz kapcsolatában is használható ez a vizuális megoldás, a legjobb a földtörténeti koroknál és a csillagászat vagy az űrkutatás fejlődésénél lehet.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése